درود مهمان گرامی! ثبت نام


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش بلندر : مبتدی
#1
در این بخش.... نکات اصلی رو سریع یاد میدم... این نکات رو از کتب مختلف در میارم و چیزای کاربردی و مفید که بتونم اضافه می کنم.... اگه استقبال بشه زود به زود ادامه میدم.....انشاءا.... ..

بالای بلندر را می بینید :
resim
تعداد face ها و count های mesh یا مدل انتخاب شده رو جلوی ve و fa نشون میده
انتقال مدل انتخاب شده به لایه ی دیگه:
کد:
1. Select the object(s).
2. Press M .
3. Choose the new layer from the pop-up.
خودتون ترجمه کنید سادست..
نکته: اگه کا با صفحه کلید و رو بلد نیستید ازم بپرسد. ا کلید های 4و6 به چپ و راست می چرخیم و و با 8و 2 به بالا و پایین....
واسه حرت صحنه هم همون کلید ها رو نگه دارید با ctrl
کلید نقطه که zoom می کنه روی ابجکت یا مدل یا مش انتخاب شده
کلید home باعث میشه کل اشیا توی دید باشه
اگه بخواید دوربین رندر رو ببینید 0 بزنید
و اگه بخواید دوربین ثابت بمونه N بزنید و توی پانل مربوط lock camera
اگه بخواید روی صحنه ی دلخواه دوربین set یا تنظیم بشه ctrl+alt+0 رو بزنید.
اگه بخواید یه ابجکت رو غیب کنید و همون لحظه نبینید و مزاحم کار شما نباشه با راست کلیک انتخابش کرده و h بزتید تا hide بشه... و اگه میخواید کل اشیا رو دوباره ظاهر کنید برید به object mode و چند بار A رو بزند تا ابجکت ها کلشون انتخاب بشه و یه بار h بزنید تا همه مخفی و سپس alt+h بزنید تا همشون ظاهر بشن.
توی Edit mode اگه بخواید مدل رو نرم ویرایش کنید کافیه O بزنید و در بخش مربوط که ظاهر میشه smooth رو انتخاب کنید.
اینا رو فینگلیش(finglish)(پینگلیش)(پارسی/فارسی-انگلیسی) نوشتم...خودتون بخونید دوستان....(التماس دعاteeth)
کد:
Ctrl+R=tikke tikke kardane model
taghsim kardan model be chand bakhsh
-----------------------------
ctl+shift+up=harkat be akharin frame
ctl+shift+down=harkat be avvalin frame
---------
ctrl+up=maximaze window
--------
f3=save png render
-------
f11=display last render
-------
S=Scale/Resize
-------
R=Rotate
-------
G=Grab=move=Translate
-------
Tab=Switch [Edit/Object] Mode
-------
F=Interactively set brush size
------
[]=Increase/decrease brush size
------
ctrl+F=Interactively rotate brush texture
------
D=Draw brushe
------
Hiding and Revealing Mesh
H=hide mesh
Alt+H=Reveal

mavarede bala tuye object mode hast
------
alt+O=open image
-----
    
-------
A=Select/Deselect All
-------
shift+F=“Fly Mode"
--------
shift+B=zoom kardane bakhshe entekhabi
--------
ctrl+(2/4/6/8)=harkate sahne be chap o rast o bala va payin
---------
2,4,6,8=charkheshe sahne be chap o rast o bala va payin
--------
Shift + C  to reset the cursor to the origin.
--------
SHIFT + H  hides everything but the current selection.
--------
ALT + H  brings back all hidden objects
--------
shift+Space=hide/show other windows
--------
ctrl+N=Go to Normal Scene/raftan be halate default dar blender
--------
Duplicate :
Mode: Edit mode

Hotkey: ⇧ Shift+D

Menu: Mesh » Duplicate


(shift+D) or (Alt+D)=Duplicate
--------
H=Hide mesh inside selection
--------
X=Delete node selected in Node Editor
---------
Alt+P=clear parent
----------
Ctrl+Alt+0=Set  Camera to current View
----------
alt+A=Play Animation
-----------
ctrl+i=insert keyFrame
-----------
M=change Layer of selected Object
----------
Right Click=Select object
shift+RightClick=multi select
------------
press S, and Type a number=Scale to size number
-------------
vase Rotate 45 daraje hole mehvare X kafie ina ro be tartib bezanim:
R
X
45
[enter]
------------------
1=Front View
Ctrl+1=Back View
--
7=top View
ctrl+7=Bottom View
---
3=Right View
Ctrl+3=Left view
---
G=Grab = transfer model
---
ctrl+M+Z = Flip model over Z axis
masalan ba shift+D az model copy migirim mesle ye tarafe mashin.badesh ctrl+M mizanim
badesh masalan z mizanim ta becharkhe kenare mashin . badesh un dota ro entekhab mikonim va ctrl+j mizanim ta join beshan
----------
W->Subdivide
-----
alt+c=convert text to mesh
------
F=peyvand zadan ya chasbundane 2 ta face ya chand bakhsh entekhab shode be ham
------
C=tuye uv map editor:
press the C key for brush select
+: change brush size for sexlect
------------
select C key to select all of the vertices of the
left-hand seam and press P to pin them.
------------
.  NOGHTE : set focus on selected object
--------------------------------------
Here's 2 easy ways to relocate the cursor to the scene's origin (0, 0, 0):
1. Move the mouse pointer to any 3D View window.
2. Press SHIFT + C to reset the cursor to the origin.
• Note that this also changes the view location, meaning that when you zoom in, you won't
zoom in to the scene origin.
3. A better way is to click Object !Snap !Cursor to Center
• You can also do this by SHIFT + S !Cursor to Center.
-----------------------------------------

نکته : موارد فوق رو توی حالات مختلف امتحان کنید(مثل edit mode و object mode) و خودتون بررسی کنید( مثلا ctrl+R در حالت Edit mode هست )
نکته: بعضی وقتا می بینیم تاثیری اعمال نمیشه.... در این حالت موارد زیادی مطرح هست: بعضی وقتا باید در حالت object mode دو تا ابجکت رو انتخاب و با ctrl+J اونا رو join (به هم وصل) کنیم و بشه یک mesh(مدل/ابجکت) و بعدش در حالت edit mode اون مش رو ویرایش کنیم و مثلا face ها و ... رو دستکاری کنیم.... بعضی اوقات باید mesh رو تبدیل کنیم به curve و بلعکس که برای اینکار در حالت object mode کلیدهای alt+c رو می زنیم و mesh from curv یا curve from mesh رو انتخاب می کنیم و از این حرفا..... بازم جلوتر بریم مثالهایی رو وقت بشه میارم...
چند تا اصطلاح که توی آموزشهای انگلیسی بلندر میاد اینا هستن که توی PDF های مرجع یا سایت های مختلف خارجی ممکنه باهاشون مواجه بشید :
RMB یعنی right mouse button
LBM یعنی Left mouse button
MMB یعنی middle mouse button
---------------------------------------------
ترجمش هم که دیگه بلدین..(دکمه ی راست و چپ و وسط ماوس)wink
با کلید های 2و4و6و8 (روی numpad) می تونید صحنه رو بچرخید.....
اگه ctrl هم نگه دارید با اونا می تونید حرکت کنید به چپ و راست و بالا و پایین..
خودتون کار کنید بهتر درک می کنید چقدر این کلید ها مفید هستنteeth
-----------------------------------------------------
با کلید نقطه روی numpad می تونید zoom کنید روی مدل انتخاب شد....
با کلید home می تونید در لحظه ی کار کل اشیا (حتی دوربین camera) رو در صحنه ببینید....(البته در صحنه ی فعلی نه صحنه ی render و خروجی)
-----------------------------------------------------
برای set کردن دوربین روی صحنه ی فعلی ctrl+alt+0 رو بزنید
-----------------------------------------------------
برای بزرگنمایی و کوچک نمایی(zoom in/out) صحنه یا scene ، از منها (-) و بعلاوه(+) استفاده کنید.
-----------------------------------------------------
برای مشاهده ی دوربین render (یعنی چیزی که توی خروجی رندر نشون داده میشه و کار کردن از نمای دوربین رندر) دکمه ی 0 (صفر) روی numpad رو بزنید.
-----------------------------------------------------
برای اینکه camera یا دوربین رو ثابت یا lock(قفل) کنید و توی دوربین رندر فقط صحنه حرکت کنه ابتدا N بزنید و به پنل properties(خصوصیات) برید و سپس LOck canera to view رو بزنید...._(برای مشاهده می تونید صفر(0) روی numpad رو بزنید و صحنه رو zoom کنید تا نحوه ی کار رو عملا تجربه کنید)cool
با کلید های 2و4و6و8 (روی numpad) می تونید صحنه رو بچرخید.....
اگه ctrl هم نگه دارید با اونا می تونید حرکت کنید به چپ و راست و بالا و پایین..
خودتون کار کنید بهتر درک می کنید چقدر این کلید ها مفید هستنteeth
-----------------------------------------------------
با کلید نقطه روی numpad می تونید zoom کنید روی مدل انتخاب شد....
با کلید home می تونید در لحظه ی کار کل اشیا (حتی دوربین camera) رو در صحنه ببینید....(البته در صحنه ی فعلی نه صحنه ی render و خروجی)
-----------------------------------------------------
برای set کردن دوربین روی صحنه ی فعلی ctrl+alt+0 رو بزنید
-----------------------------------------------------
برای بزرگنمایی و کوچک نمایی(zoom in/out) صحنه یا scene ، از منها (-) و بعلاوه(+) استفاده کنید.
-----------------------------------------------------
برای مشاهده ی دوربین render (یعنی چیزی که توی خروجی رندر نشون داده میشه و کار کردن از نمای دوربین رندر) دکمه ی 0 (صفر) روی numpad رو بزنید.
-----------------------------------------------------
برای اینکه camera یا دوربین رو ثابت یا lock(قفل) کنید و توی دوربین رندر فقط صحنه حرکت کنه ابتدا N بزنید و به پنل properties(خصوصیات) برید و سپس LOck canera to view رو بزنید...._(برای مشاهده می تونید صفر(0) روی numpad رو بزنید و صحنه رو zoom کنید تا نحوه ی کار رو عملا تجربه کنید)cool

تا اینجا تشکر بزنید.....میرم و بر می گردم.... ببینم استقبال کمه ادامه نمی دما......teethwink
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط علی۵۰۰ ، hamidgamer ، mohamadi.sepehr ، mohammadrezaamini ، obydan ، Adel3d ، Sinan ، MasterHK ، MK 360 ، moien1 ، تور110 ، emadmax ، K de K ، XGAME ، King of Power ، sinasp ، Ali-reza8448 ، Triepel_M ، saramad ، sepehrk ، matin710 ، fakhtigamer ، aea ، mosafer133 ، fahimi ، spark ، ADEL
#2
با alt+C توی حالت Edit mode میشه منحنی رو باز یا بسته کرد(یعنی ابتدای یک منحنی رو میشه به انتهاش وصل کرد یا جدا کرد)
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط mohamadi.sepehr ، mohammadrezaamini ، obydan ، moien1 ، hamidgamer ، saramad ، sepehrk ، fahimi ، Ali-reza8448 ، ADEL
#3
کل کلیدهای کاربردی توی blender:
برای اینکار ctrl+alt+u بزنید یا از منوی file به بخش user preferences برید و در پنجره ی Blender user preferences وارد سربرگ input بشید و بقیشو دیگه خودتون پیدا کنید teeth
resim
http://s5.picofile.com/file/8111899242/all.jpg
----------------
http://sajjad3011.persiangig.com/blender/tut/all.jpg
با کلید S روی timeLine(نوار فریم های کلیدی انیمیشن) می تونیم فریم جاری رو به عنوان فریم شروع یا Start تنظیم کنیم...(البته توی کادر مربوطه هم می تونیم عدد مورد نظر رو بنویسیم که کار کنید دستتون میاد چی می گم)
----
اما S توی توی صحنه نقش Scale یا resize و تغییر مقیاس و اندازه ی مدل رو به عهده داره که مثلا اول مدل رو با رات کلیک انتخاب می کنیم و S می زنیم و ماوس رو حرکت می دیم تا مدل بزرگ یا کوچیک بشه(و اگه بخواییم فقط حول محور X بزرگ بشه اول S و سپس X و سپس ماوس رو حرکت می دیم و کلیک می کنیم یا Enter..... . برای YZ هم به همون صورت هست)
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط mohamadi.sepehr ، علی۵۰۰ ، mohammadrezaamini ، obydan ، MK 360 ، moien1 ، emadmax ، hamidgamer ، saramad ، sepehrk ، fahimi ، Ali-reza8448
#4
set یا تنظیم منبع نور پشت دوربین .

---
فرض کنید یک plane رو بخوایم پشت دوربین بذاریم و نور رو از اون بتابونیم به سمتی که دوربین داره اونجا رو می گیره....
اولا می دونید باید یک plane ایجاد کنیم و نوع surface اون رو Emission قرار بدیم که به معنی انتشار هست و مقدار strength رو معمولا 10 میذاریم که رچی بیشتر باشه شدت تابش نور بیشتر هست.
---
حالا باید این plane رو بذاریم پشت دوربین...
واسه اینکار در حالت object mode ابتدا دوربین رو با راست کلیک انتخاب می کنیم و سپس N می زنیم تا پنل تنظیمات شیء انتخاب شده نشون داده بشه...
سپس پارامترهای X و Y و Z برای location و rotation رو یادداشت می کنیم و سپس plane رو انتخاب کرده و اونا رو روی اون تنظیم می کنیم
resim
http://s5.picofile.com/file/8111920876/p...camera.gif
http://sajjad3011.persiangig.com/blender...camera.gif
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط mohamadi.sepehr ، mohammadrezaamini ، علی۵۰۰ ، obydan ، hamidgamer ، saramad ، sepehrk ، fahimi ، Ali-reza8448
#5
انواع رندر کننده در بلندر :
10 نوع رندر کننده برای بلندر:
=========================
3delight
Aqsis
Blender Cycles
Blender Internal
Freestyle
Indigo Renderer
Kerkythea
LuxRender
Mitsuba
NOX
Octane Renderer
Yafaray
-
cycles از blender internal قوی تره.
yafaRay هم مثل اینکه جدیده.
بقیه رو خوب نمیشناسم...
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط mohamadi.sepehr ، mohammadrezaamini ، علی۵۰۰ ، obydan ، moien1 ، hamidgamer ، saramad ، sepehrk ، fahimi ، Ali-reza8448
#6
تکستچر گذاری UV روی سطح لاستیک در نقطه ی دلخواه از لاستیک یا نقطه ی دلخواه از cube یا هر جای دلخواه از مدل رو اینجا آموزش دادم: http://promakers.ir/showthread.php?tid=7758 حتما این آموزشهای خوب من رو دانلود کنید و بخونید و اونا رو روی سایت های خارجی مثل media fire آپ کنید و لینک هاشو توی همون بخش بذارید تا بقیه هم لذت ببرن. من سرعت اینترنتم بالا نیست که بتونم روی mediafire زود زود آپ کنم. یادتون نره آموزش های من جزو بهترین آموزش ها هست که بیشتر توجه من به مخاطب هست. و سعی می کنم همه چیزو با بهترین کیفیت و کم ترین حجم به صورت PDF در بیارم.چون می دونم فیلم های یوتیوب دانلودشون واسه همه ممکن نیست. و سایت های زیادی هم شیلتر شده متاسفانه. به هر حال بازم تاکید می کنم blender رودانلود کنید چون هم اپن سورس و رایگان هست و هم سورسش هست و حرفه ای ها هم مختارن با هرچی دوس داشتن کار کنن و کنارش با صد تا نرم افزار دیگه و صد تا رندر کننده ی internal و ثطفثقدشم و موشن کپچر و نرم افزارهای اختصاصی دیگه کار کنن. بچه ها ما توی نقاشی و معماری صفریم.شما باید حسابی تحقیق کنید و نمون کهرهای خارجی ها رو ببینید بعدش بیاید چند تا کار خوب بسازید و بذارید توی سایت. منم صفرم. انشاءا... میریم جلو.. و آینده روشن هست...wink
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط obydan ، moien1 ، hamidgamer ، saramad ، fahimi ، Ali-reza8448
#7
در حالت پیشفرض توی بلندر هر ثانیه میشه 125 فریم.. و 2 ثانیه میشه 250 فریم... که میشه دستکاریشون کرد ولی فعلا مهم نیست.
---
برای ایجاد اینیمشن توی بلندر و مترجکت سازی یه مدل.... کافیه توی object mode یک مدل رو انتخاب کنید بعدش i بزنید و از منوی باز شده گزینه ی دلخواه رو برای ذخیره ی location یا rotaion یا scale یا locRot (موقعیت و چرخش) و هر کدوم نیاز دارید انتخاب کنید..
i باعث میشه فریم کلیدی یا keyFrame فعلی ثبت بش و روی تایم لاین(time Line)(نوار انیمیشن پایینی) در فریمی فعلی یک علامت خط زرد بذاره و این یعنی فریم فعلی ثبت شد... اشیای دیگه هم دونه دونه انخاب کنید و تغیرات لازم رو بدید . مثلا دوربین رو انتخاب کنید و i بزنید و بعدش از منوی باز شده location یا locRotScale یاهر چیزو دوست داشتید انتخاب کنید.
بعدش برید توی فریم وسط یا آخر مثلا فریم 250 و دوباره مدل دلخواه یا مدل ها تونو دونه دونه با راست کلیک انتخاب کرده و تغییر بدید مثلا ابتدا R بزنید و سپس X و سپس 100 رو بنویسید و کلیک کنید یا enter بزنید.. بعدش i بزنید تا توی فریم 250، تغییرات ثبت بشه.
---
حالا با alt+A انیمیشن رو play کنید
برای رندر گرفتن انیمیشن کلید Ctrl+F12 رو بزنید
برای رندر گرفتن تک فریم فعلی کلید F12 رو بزنید
اگه بخواید خروجی AVi بگیرید یا png یا غیره کافیه توی پنل رندر در سمت راست برید و در بخش خروجی فرمت مناسب رو انتخاب کنید
مثلا mpeg یا .... که معمولا در پوشه ی /tmp\ ذخیره میشن که میتونید تغییر بدید ولی باید مجوز های لازم رو توی ویندوز 7 توی درایو های مربوطه روی پوشه هاتون اعمال کنید چون ویندوز اجازه نمیده هر جایی هر فایلی ایجاد بشه
اسم بعضی دکمه های توی پنل properties :
resim
http://s5.picofile.com/file/8111980284/p..._panel.jpg
---
http://sajjad3011.persiangig.com/blender..._panel.jpg
time line یا نوار انیمیشن هم اینا :
http://s5.picofile.com/file/8111980726/timeline.gif
resim
http://sajjad3011.persiangig.com/blender...meline.gif
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط mohammadrezaamini ، MK 360 ، moien1 ، emadmax ، hamidgamer ، Ali-reza8448 ، saramad ، fahimi ، Fear ، ADEL
#8
این دوتا رو اتفاقی خودم امتحان کردم یه چیز جدید یاد گرفتم:
-
ctrl+alt+w : باز شدن یک کپی از پروژه ی بلندر فعلی

ctrl+alt+Q : نمایش از 4 جهت:
http://s5.picofile.com/file/8111990834/ctrl_alt_q.jpg
resim
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط mohamadi.sepehr ، supermario ، f_kh ، emadmax
#9
روش رفتن به object mode و edit mode و Sculpt mode و .... و روش رفتن به Cycles Render و blender render و Blender Game و ... :
resim
http://s5.picofile.com/file/8112032300/m...lender.jpg
http://sajjad3011.persiangig.com/blender...lender.jpg
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط moien1 ، mosafer133 ، Ali-reza8448
#10
کلید های کاربردی در بلندر:
http://en.wikibooks.org/wiki/Category:Bl...D:_HotKeys
کد php:
Sculpt Mode HotKeys

    Template
:Blender 3DHotKeys/3D View/Sculpt Mode/CTRL-SHIFT-LMB
    Template
:Blender 3DHotKeys/3D View/Sculpt Mode/CTRL-SHIFT-RMB
    AKEY — toggle airbrush
.
    
DKEY — Use Draw brush.
    
FKEY — show/change brush size.
    
Template:Blender 3DHotKeys/3D View/Sculpt Mode/CTRL-FKEY
    SHIFT
+FKEY — show/change brush strength.
    
GKEY — use Grab brush.
    
Template:Blender 3DHotKeys/3D View/Sculpt Mode/ALT-HKEY
    IKEY — 
use Inflate brush.
    
LKEY — use Layer brush.
    
NKEY — toggle Sculpt Properties panel.
    
PKEY — use Pinch brush.
    
SKEY — use Smooth brush.
    
Template:Blender 3DHotKeys/3D View/Sculpt Mode/SHIFT-TKEY
    VKEY — toggle brush direction 
(add/subtract).
    
XKEY — toggle X symmetry.
    
YKEY — toggle Y symmetry.
    
ZKEY — toggle Z symmetry.
    
Template:Blender 3DHotKeys/3D View/Sculpt Mode/PGUP
    Template
:Blender 3DHotKeys/3D View/Sculpt Mode/PGDN 
https://telegram.me/gameoverblog
بیشتر از آنچه برای موفق بودن تلاش می کنی برای با ارزش بودن تلاش کن.آلبرت انیشتین.



پاسخ
 سپاس شده توسط mohamadi.sepehr ، hamidgamer ، Ali-reza8448


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آموزش بازی سازی با بلندر مبتدی تا پیشرفته obydan 3 1,537 7/4/1395، 11:33 صبح
آخرین ارسال: king-games
  آموزش دنبال کردن مسیر منحنی توسط یک شی مکعب در بلندر step by step cube follow curve p sajjad3011 0 1,201 3/3/1394، 06:48 عصر
آخرین ارسال: sajjad3011
  آموزش ساخت فنر یا سیم تلفن در بلندر sajjad3011 10 3,517 25/5/1393، 02:15 عصر
آخرین ارسال: sajjad3011
  انیمیت کردن زنجیر در بلندر sajjad3011 0 1,197 16/4/1393، 04:56 صبح
آخرین ارسال: sajjad3011
  آموزش بازی سازی با بلندر علی۵۰۰ 9 3,309 5/12/1392، 09:09 عصر
آخرین ارسال: علی۵۰۰



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان