ارسالها: 5,922
موضوعها: 728
تاریخ عضویت: تير 1392
سپاس ها 4858
سپاس شده 8759 بار در 3728 ارسال
یعنی به درد هیچکس نخورد این مطلب به این مهمی؟ همه ام که نعوذ با... خدان تو این مباحث',}
ارسالها: 162
موضوعها: 7
تاریخ عضویت: شهريور 1391
سپاس ها 147
سپاس شده 256 بار در 117 ارسال
سلام.
بابت آموزش هایی که در انجمن می زارید ازتون ممنونم.
هرچند چون من مایا کار می کنم؛ این مقاله، چندان به درد من نخورد.
ماشاالـ... همه کاره هم هستید؛ مدلسازی، برنامه نویسی، ریگ، انیمیت، بازی سازی و...
___ღلا اله الا الله–––•(-•♥♥•-)•–––محمد رسول اللهღ___
غزلی از خودم برای حضرت مهدی (ع):
_آوا_
الا صاحب دلا بازآ که محفل بی تو غم دارد * نظر باری به دنیا کن که یاری بی تو کم دارد
حبیبا التفاتی کن به این آوا نگاهی کن * که عاشق زیر لب هایش چه آهی دم به دم دارد
بکن یارا مدد مارا دراین راه پر از سختی * به لطفی از سر مهرت که دامی هر قدم دارد
"محبا" درد هجرانت دمی دیگر به سر آید * بدین اصلم که معشوقت دلی صاحب کرم دارد
__________________***__________________
شب بود و خورشید می تابید. پیرمردی خردسال، قدم زنان نشسته بود و در حالی که
به سرعت می دوید، روی زمین ایستاده بود. در نزدیکی همانجا، هندوانه ای در دوردست
ها از شاخه ی یک درخت تنومند بسیار کوچک گلابی، آویزان بود و روی زمین می غلتید.
ارسالها: 422
موضوعها: 28
تاریخ عضویت: تير 1392
سپاس ها 1180
سپاس شده 221 بار در 158 ارسال
با تشکر از آموزش های خوب تون .
راهی هست که خود بلندر به صورت اتماتیک یک شی (مثلا بدن انسان) ریگ کنه .
ارسالها: 5,922
موضوعها: 728
تاریخ عضویت: تير 1392
سپاس ها 4858
سپاس شده 8759 بار در 3728 ارسال
اتوماتیک ریگ کردن محدود هست. یعنی ما استخون هایی رو با روش motion capture و نرم افزار یا هر وسیله ای یا دوربین فیلم برداری متصل به دستگاه و .... به هر روشی از قبل ریگ می کنیم.
حالا اینم چیز خاصی نداره فقط استخون رو بعد از متحرک کردن و انیمیشن دار کردن انتقال میدیم یا save می کنیم یا export می کنیم به هر فرمتی که دوست داریم به شرطی که انیمیشن رو داشته باشه(لازمم نیست صرفا fbx باشه. fbx یه اسم سادست چیز زیاد شاخی نیست که ازش می ترسن خیلیا )
به اینا معمولا می گن فایل های موشن کپچری اماده که توی اینترنت می شه پیداشون کرد. بعضی هاشون پسوند bvh دارن.
مثلا لیستی از فایل های موشن کپچری اماده که شامل عملیات ورزشی مثل دویدن پرش راه رفت به راست بالا رفتن از پله ، وارو ، نیم وارو، پشتک، پرواز یا .... هستن رو میشه پیدا کرد بعدش فقط این فایل ها رو import کرد(اگه بلد نیستید این چیزا رو حفظ نکنید فقط روش ایمپورت و این چیزای اصلی رو با جستجو یاد بگیرید ) بعدش مدل رو ایمپورت و استخون ها رو توی مدل دقیق قرار بدید و ابتدا هر قسمت بدن مثل دست رو انتخاب کرده و سپس استخون دست رو انتخاب کرده و مثلا توی بلندر ctrl+p می زنیم و bone releative(استخون نسبت به بخش انتخابی) رو می زنیم تا استخون دست بشه parent دست.
در مورد انگشتان و استخون انگشتان و بقیه هم همینطوری عملیات رو جدا جدا انجام میدیم تا وقتی استخون حرکت می کنه یا rotate(چرخونده) میشه مدل چسبیده به اون هم باهاش به حرکت در بیاد و در اصطلاح سوارش بشه یا یه جور skin بشه(skin به معنی پوست هست و اینجا منظورش سوار شدن پوست و گوشت یا همون مدل روی استخون ها هست مثل بدن واقعی ادم)
کلا به متحرک سازی استخون و سوار کردن مدل روی این استخون های متحرک شده ی انیمیشن دار رو می گیم Rigging یا ریگینگ
ارسالها: 5,922
موضوعها: 728
تاریخ عضویت: تير 1392
سپاس ها 4858
سپاس شده 8759 بار در 3728 ارسال
اینم بخون :
promakers.ir/showthread.php?tid=8679&pid=97018#pid97018