درود مهمان گرامی! ثبت نام

جشنواره بازیسازی پرومیکرز

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۵ عنصر اصلی طراحی بازی
#1
بعضی از افراد یک ایده عالی برای یک بازی و تمام مهارت های لازم را برای کدنویسی و واقعیت بخشیدن به آن بازی دارند. هر چند وقتی که توسعه بازی به پایان می رسد و همه باگ ها برطرف می شود، مردم از ان بازی خوششان نمی آید، چون واقعیت این است که آن بازی مزخرف است.
بیشتر وقت ها این ایده بازی نیست که بد است، چرا که تقریبا برای هر نوع بازی ای مخاطبانی وجود دارد. آن چه که یک بازی را بد می کند این است که زمان کافی برای توسعه عناصر هسته ای طراحی بازی صرف نشده است.
یک بازی مثل دستور پخت غذا یا یک ترانه، بخش های مختلفی دارد که همگی به یک اندازه مهم هستند. غافل شدن از یکی یا بیشتر از این عناصر به معنی فاجعه برای بازی شماست. ولی وقت صرف کردن برای آن ها می تواند یک باز خوب را به فوق العاده تبدیل کند.

1- فضا:
هر بازی برای خود دنیایی دارد که به عنوان فضا (space) شناخته می شود. فضا ظاهر و حس بازی را توصیف می کند که شامل :

فضای بصری
موانع
رنگ ها
صداها
نورها

هستند. فضایی که شما ایجاد می کنیداین را مشخص می کند که در بازی شما چه اتفاقی خواهد افتاد و می تواند نوع کاراکترهایی که خلق می کنید را تحت الشعاع قرار دهد. این عنصر را به عنوان پایه و زیربنا در نظر بگیرید. چرا که بقیه عناصر به قوانین و محدودیت های این عنصر وابسته اند.

2- هدف ها :
این ساده است. چه گونه می توان بازی را برنده شد؟ یک جمله ساده مثل "هر چه قدر میتوانی امتیاز جمع کن" کافی نیست. به این فکر کنید که بازیکن چه طور میتواند به هدف نهایی برسد. آیا فقط یک راه وجود دارد یا بازیکن باید راه های مختلف را امتحان کند؟ آیا بیش از یک بازیکن می توانند برنده شوند؟ ایا می خواهید به بازیکن چیزی یاد بدهید؟ آیا بازیکن می تواند بعد از برد یک نفر بازی را ادامه بدهد؟ این سوال ها را از خود بپرسید تا بتوانید به درستی هدف بازی را مشخص کنید.

3- اجزا (Components)
حالا که فضا و هدف(ها) مشخص شدند، باید کاراکترها و اشیائی که در دنیای بازی وجود دارند و نقش آن ها را مشخص کنید. نمونه ای از اجزا شامل : اسلحه ها، قهرمان ها، ضد قهرمان ها، وسایل نقلیه، معماها، تاس و ... هستند.مطمئن شوید که هر جز برای هدفی در بازی گماشته شده است.
حتی تخم مرغ های عید پاک ( easter eggs) (منظور اشیا و جوایز مخفی درون بازی ست) هم هدفی دارند و آن ترغیب بازیکن به اکتشاف و جستجو در مناطق مختلف بازی است.

4- مکانیک ها(mechanics) :
این ها اعمالی هستند که کاراکترهاو دیگر اجزا می توانند انجام دهند و یا می توان روی آن ها انجام داد. این عناصر طرح کلی همه محدودیت های کاراکتر شما را مشخص می کنند و به شما کمک می کند به درجه ای از سختی در بازی خود برسید. این خیلی اهمین دارد که مکانیک ها از قوانینی فضای بازی پیروی کند. برای نمونه، اگر یک کاراکتر میتواند از دیوار اجری عبور کند، یک مانع چوبی نمی تواند مانعی برای او باشد.با فکر کردن دقیق به چالش ها و نقاط ضعف هر کاراکتر، می توانید به او چیزی برای جبران آن ها بدهید.

5-قوانین
قوانین بازیکن را در طول بازی هدایت می کنند. به آن ها می گویند برای برنده شدن چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری انجام ندهند . نه تنها چگونه بازی کردن را توضیح می دهند، بلکه کمک می کند که تجربه رند بازی شکل بگیرد.

طراحی خوب یک بازی با تعریف همه این ها شکل می گیرد. قبل از این که کدی نوشته شود یا رابط کاربری طراحی شود، وقت بگذارید و همه این ها را مستندسازی کنید و هرجا سوالی در مورد اضافه کردن یک چیز جدید برایتان پیش آمد، به همان مستندات رجوع کنید.
در پایان، این فرایند به شما کمک می کند تا بازی ای طراحی کنید که جریان خوبی دارد و برای بازی کردن هیجان انگیزتر است.

منبع :
https://www.makeschool.com/gamernews/298...ame-design
بازی معمایی پازلر
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin_akh ، Mehrdad ، مسعوووود ، A.m ، ladyship


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه برای بازی خود باس طراحی کنید miladkeramatloo 5 921 12/8/1394، 10:43 عصر
آخرین ارسال: sir maker
  افسانه سند طراحی بازی miladkeramatloo 0 485 8/8/1394، 02:51 عصر
آخرین ارسال: miladkeramatloo
  آموزش حرفه ای طراحی اسپرایت (کاراکتر ) با فتوشاپ M2_DR 3 3,784 4/2/1394، 07:25 عصر
آخرین ارسال: M2_DR
  چگونه برای بازی پلتفرمر مرحله طراحی کنیم ؟ - LevelDesign bagher2g 3 1,552 15/8/1392، 11:56 صبح
آخرین ارسال: sepehr 2
  اموزش طراحی و ریگ کاراکتر مثل شکرستان برای بازی mehdi.ahena 6 3,097 24/6/1392، 01:45 صبح
آخرین ارسال: mehdi.ahena



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان