درود مهمان گرامی! ثبت نام

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چگونه به درستی سوال بپرسیم ؟!
#1
اکثر اوقات هنگامی که با یک خطا یا مشکل مواجه می شوید برای حل کردن مشکل خود به انجمن ها یا سایت های (Q&A) پرس و پاسخ مراجعه می کنید تا کاربران آن ها بتوانند به حل مشکل شما کمک کنند. به همین جهت در این مقاله نحوه صحیح بیان کردن سوال و گزارش خطا را بررسی خواهیم کرد.

تحقیق و جستجو

قبل از این که سوال خود را در انجمن مطرح کنید ، به تحقیق و جستجو بپردازید.
جستجو: این امکان وجود دارد که کاربر دیگری سوالی شبیه به سوال شما را مطرح کرده باشد و جواب آن سوال می تواند مشکل شما را حل کند.
تحقیق: برای مطرح کرد یک سوال خوب باید بدانیم که چه چیزی را باید برای کاربران شرح دهیم تا بتوانند سریع تر مشکل شما را حل کنند.

قبل از پرسیدن یک سوال فنی از طریق ایمیل، یا در یک گروه خبری، یا در میز چت یک وب‌سایت، این کارها را انجام دهید:
  1. سعی کنید جواب خود را با جستجو در ویکی‌پدیا و یا در مداخل ویکی سایت مربوطه پیدا کنید.
  2. سعی کنید جواب خود را با جستجو در آرشیو انجمنی که می‌خواهید بفرسیتد، پیدا کنید.
  3. سعی کنید جواب خود را با جستجو در وب پیدا کنید.
  4. سعی کنید جواب خود را با خواندن manual (راهنما) پیدا کنید.
  5. سعی کنید جواب خود را با خواندن FAQ (سوالات متداول) پیدا کنید.
  6. سعی کنید جواب خود را از طریق بازبینی یا آزمایش پیدا کنید.
  7. سعی کنید جواب خود را با پرسیدن از یک دوست باتجربه پیدا کنید.
  8. اگر یک برنامه‌نویس هستید، سعی کنید جواب خود را با خواندن کدمنبع پیدا کنید.
وقتی شما سوال خود را می‌پرسید، این حقیقت را نشان دهید که اول این کارها را انجام داده‌اید؛ این به تصدیق این امر کمک می‌کند که شما یک فرد تنبل و کشندهٔ وقت مردم نیستید. حتی بهتر، نشان دهید که شما این چیزها رایاد گرفته‌اید. ما دوست داریم به افرادی جواب دهیم که می‌توانند از جوابها یاد بگیرند.

وقت بگذارید. انتظار نداشته باشد که بتوانید مشکل پیچیدهٔ خود را با چند ثانیه گوگل کردن حل کنید. FAQها را بخوانید و بفهمید. قبل از اینکه به سراغ متخصصان بروید، آرام و باتمرکز بنشنید و کمی در مورد مشکل خود فکر و گمانه‌زنی کنید. به ما اعتماد کنید، آنها می‌توانند از سوالات شما تشخیص دهند که چقدر مطالعه و فکر کرده‌اید، و اگر شما خود را آماده کرده باشید آنها تمایل بیشتری به کمک خواهد داشت. به یکباره انبار سوالات خود را شلیک نکنید فقط به خاطر اینکه اولین جستجوی شما به هیچ جوابی نرسید (یا به جوابهای زیادی رسید).
سوال خود را آماده کنید. به آن فکر کنید. سوالات شتابزده به جواب‌های شتابزده منجر خواهد شد، یا اصلاً به هیچ جوابی نمی‌رسد. هر چه بیشتر این را نشان دهید که برای حل مسئلهٔ خود قبل از درخواست کمک، فکر و تلاش کرده‌اید، همانقدر احتمال بیشتری خواهد رفت که واقعاً به شما کمک کنند.

انجمن خود را به دقت انتخاب کنید به این حساس باشید که کجا سوال خود را مطرح می‌کنید. شما نادیده گرفته خواهید شد، یا بعنوان یک بازنده (loser) محسوب خواهید شد اگر:
  • سوال خود را در یک عنوان از دور خارج شده (off topic) پست کنید
  • یک سوال بسیار ابتدایی را در انجمنی پست کنید که انتظار سوالات فنی پیشرفته را دارند. یا بالعکس.
  • یک سوال مشترک را در چند گروه خبری پست کنید
  • یک ایمیل شخصی به کسی بفرستید که نه سابقه آشنایی با شما دارد، و نه شخصاً مسئول حل مشکل شماست.

عنوان مختصری که مشکل را مشخص کند

عنوان یک سوال اولین چیزی است که کاربران آن را مشاهده می کنند و اگر عنوان شما مناسب نباشید به آن مراجعه نمی کنند.
نکاتی که در نوشتن عنوان  باید رعایت کنید:
1) املا صحیح و نقطه گذاری
2) ننوشتن جملات انگلیسی به فارسی
3)مختصر و مفید



متن سوال

هنگام بیان کردن سوال خود ابتدا کدهایی که در آن به مشکل خورده اید را قرار دهید تا کاربران بتوانند کدهای شما را بررسی کنند(نمونه هایی در سایت وجود دارد که بدون قرار دادن کد مشکل خود را بیان می کند این مسئله هیچ کمکی به حل شدن مشکل شما نمی کند)،پس از این که کد ها را به صورت کامل قرار دادید، تلاش هایی که برای رفع خطا یا مشکل خود انجام داده اید را بیان کنید و نیز مشکل خود را به صورت کامل توضیح دهیدو برای درک بهتر کاربر ها، میتوان نمونه هایی را برای آنها قرار دهید به عنوان مثل لینک یا تصویری که میتواند بیانگر مشکل شما باشد.




گزارش خطا

هنگام وقوع خطا باید جزئییات آن را به اشتراک بگذارید، این جزئییات شامل، پیام خطا، Stack Trace و نسخه ابزاری که از آن استفاده می کنیم. 
به عنوان مثال زمانی که کد های شما یک Exception صادر می کند، میتوان در پنجره ای که نرم افزار به شما نشان می دهد جزئییات زیادی از خطا را دریافت کنید.
  • نشانه‌های مشکل ایجاد شده یا bugها را به دقت و روشنی شرح دهید.
  • محیطی که در آن این مشکل ایجاد می‌شود را شرح دهید. (سیستم عامل، کاربرد و ...) شرکت فروشنده و مدل آنرا هم معرفی کنید مثلاً (Fedora Coret یا Slackware 91 و ...)
  • مطالعاتی که بر روی این مشکل انجام داده‌اید را شرح دهید.
  • مراحل تشخیص مشکل و رفع آنرا که انجام داده‌اید، قبل از طرح سوال، شرح دهید
  • هرگونه تغییر در سخت‌افزار یا نرم‌افزار که اخیراً انجام شده است را شرح دهید.
  • تلاش کنید تا به سوالاتی که پیش‌بینی می‌کنید از شما پرسیده شوند، پیش‌تر پاسخ دهید.
  • Simon Tatham مقاله جالبی به نام «چگونه Bugها را به طور مؤثر گزارش کنیم». نوشته است که قویاً توصیه می‌شود آنرا بخوانید.


چند نکته حائز اهمیت

1) نسخه IDE یا نرم افزار، به عنوان مثال : (Visaul Studio 2017 (15.3
2)نسخه فریم ورک، به عنوان مثال: Entity Framework 6.1.2, Automaper 5.0.1
3)نسخه سیستم عامل، Windows 10 , Ubuntu 16.04

علت مهم بودن شماره نسخه 

این امکان وجود دارد که در نسخه های بعدی آن نرم افزار یا فریم ورک مشکل مطرح شده توسط شما رفع شده باشد، اصولا در پروژه ها Open Source با ایجاد یک Issues میتوان مشکل خود را در مخزن آن بیان کنید تا توسعه دهندگان آن را رفع کنند.

حجم مطالب دلیلی بر دقیق بودن آن نیست
باید دقیق و آموزنده بنویسید. این هدف با نوشتن حجم زیادی از داده‌ها و کدها در نامه تقاضای کمک محقق نمی‌شود. اگر یک مشکل بزرگ و پیچیده دارید، سعی کنید تا آنرا تا حد ممکن خلاصه و مرتب ارائه کنید.

این امر حداقل سه فایده دارد. اول اینکه معلوم شود که شما برای خلاصه کردن سؤال خود تلاش کرده‌اید یا تمایل بیشتری برای پاسخ به شما وجود خواهد داشت. دوم اینکه با خلاصه‌سازی پاسخ مفیدتری هم خواهید گرفت؛ و سوم اینکه در حین خلاصه کردن و پیرایش گزارش خود ممکن است بتوانید مشکل حل کنید یا راه حل کوتاهتری برای آن پیدا کنید.


پاسخ دادن را آسان کنید
پایان دادن سوال با این عبارت که «لطفاً پاسخ خو را به ... بفرستید»، جواب گرفتن شما را کاملاً بعید می‌سازد. اگر شما حتی نمی‌توانید چند ثانیه به خودتان زحمت دهید که یک عنوان پاسخ-به در mail reader خود تنظیم کنید، ما هم نمی‌توانیم چند ثانیه به خودمان زحمت دهیم که دربارهٔ مشکل شما فکر کنیم. 

از دیگران نخواهید که جواب سوال را به صورت خصوصی ایمیل کنند
کاربران اینترنت عقیده دارند که حل مشکلات باید یک فرایند عمومی و روشن باشد که در طی آن اولین جواب به یک پاسخ می‌تواند و باید توسط دیگر کاربران که با اطلاعات بیشتری به آن توجه می‌کنند مورد تصحیح و تکمیل قرار بگیرد. همچنین، کسانی که کمک می‌کنند تا دیگران به جواب سوال خود برسند، بخشی از پاداش خود را به این صورت می‌گیرند که به عنوان یک فرد مسئول و جوابگو و صلاحیت‌دار و مطلع توسط دیگر کاربران دیده می‌شوند.

وقتی که شما درخواست جواب خصوصی می‌کنید، هم فرایند پاسخ‌گویی و هم این پاداش را دچار مشکل می‌کنید. این کار را نکنید. این انتخاب فرد پاسخگو است که به شما بطور خصوصی پاسخ دهد یا خیر و اگر او این کار را انجام دهد معمولاً به این دلیل است که فکر می‌کند سوال از لحاظ جذابیت برای دیگران و همچنین اطلاعات، برای دیگران بسیار ضعیف است.




تکالیف منزل را سوال نکنید

کاربران کامپیوتر دریافتن سوالهای تکالیف منزل تبحر دارند. اغلب ما این کار را کرده‌ایم. این سوال‌ها برای این است که شما روی آن‌ها کار کنید تا تجربه کسب کنید. پرسیدن راهنمایی ایرادی ندارد اما نه کل روش حل.

اگر دیدید که روی یک سوال کار کرده‌اید اما نتوانستید آنرا حل کنید، از یک فروم یا گروپ بپرسید یا در نهایت به عنوان یک «کاربر» از لیست فروم یا پروژه کمک بگیرید با وجود اینکه کاربران دیگر متوجه آن می‌شوند، اما برخی از دیگر کاربران حرفه‌ای ممکن است حداقل یک راهنمایی به شما بکنند.

اگر نتوانستید جوابی بدست آورید

اگر نتوانستید جوابی بیابید لطفاً ناراحت نشوید که ما احساس نمی‎کنیم که می‎توانیم به شما کمک کنیم. گاهی اوقات اعضای گروهی که شما از آنها سوالی پرسیده‎اید ممکن است جواب را ندانند ندادن جواب به معنای نادیده گرفتن نیست، اگرچه مسلماً تشخیص بین این دو سخت است.

بطور کلی، دوباره فرستادن سوال ایدهٔ بدی است. این کار آزاردهنده و غیر مودبانه به‎نظر می‎رسد. صبر داشته باشید: کسی که جواب شما را می‎داند ممکن است در منطقه ساعتی جهانی دیگری و در حالت خواب باشد. یا شاید سوال شما به حدکافی خوب شکل نگرفته باشد تا بتوان با آن شروع کرد.


نکات پایانی

 پس از این که سوال خود را وارد کردید یک بار آن را مرور کرده تا غلط املایی در آن وجود نداشته باشد. امیدوارم مقاله برای شما مفید واقع شده باشد، لطف نظر خود را در رابط با این موضوع بیان کنی
پاسخ
 سپاس شده توسط qwerty13 ، Mehrdad ، TNT ، ProMember ، A.m
#2
ممنون که زحمت کشیدید و تایپ کردید . اما مشکل جایی دیگه ایه :
مدیران انجمن هم لطف کردند و در بخش قوانین و... مطالبی رو در مورد شیوه ی صحیح ارسال مطالب ارائه کردند
ولی متاسفانه اکثریت افراد این قوانین رو نادیده میگیرین و هرچقدر هم براشون توضیح داده بشه که باید درست مطالب رو ارسال کنن ، باز هم چیزی تغییر نمیکنه . ایراد کار ما قانون نداشتن یا ندونستن قانون نیست بلکه رعایت نکردنشه.(متاسفانه)

تشکر از شما که دنبال اصلاح ایراداتید و تعجب از افرادی که گوش شنوا ندارند !
پاسخ
 سپاس شده توسط qwerty13 ، MiladKaydi


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Wink چگونه یک بازی گیمر پسند داشته باشیم javad3344 0 1,978 12/5/1396، 08:59 عصر
آخرین ارسال: javad3344



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان